Du romanai apie ateitį: Dž.Orvelo „1984“ ir A.Hakslio „Puikus naujasis pasaulis“. Panašūs ar skirtingi? Grafinė analizė Iš čia
Kuris teisesnis: Orvelas ar Hakslis?
Rgs 8th, 2010 by grumlinas
Gyvenimas – ne tai, ko tu nori, o tai, ką tu gali
Rgs 8th, 2010 by grumlinas
Du romanai apie ateitį: Dž.Orvelo „1984“ ir A.Hakslio „Puikus naujasis pasaulis“. Panašūs ar skirtingi? Grafinė analizė Iš čia
Hakslio įžvalgos man atrodo gilesnės (giliau kapstė :))
-> vonioje – taip, ir man. Bent jau šiandien taip yra
Na, Orwelas sarkastiškai pažiūrėjo į totalitarinį režimą. Hakslis – į mūsų norą pramogauti:) Tikiu, kad ir Hakslis netikėjo, jog šitaip baigsis…
-> Artūras – tik kad va, regis, jo šposas virsta realybe…
O kur garantija, kad Hakslis su savo gliukais nepakišo kažkam labai geros minties? 😉
-> Njaa – nuvačiataibentbūtųvariantas!
abu teisūs. Tik pasaulis XX a. pabaigoje pasuko Huxley, o ne Orwello apdainuojamu keliu. Šiek tiek pabandęs ir Orwello kelio.
Tada kai rašė – dar abu variantai buvo įmanomi.
-> Aurelijus – na taip, Orvelo kelio pradžioje buvome, bet, laimei, jis baigėsi
Nors kažin koks skirtumas, ar tave negyvai užkutena, ar negyvai uždaužo…
Kazkaip neatsizvelgiama i tai, kad ir Huxley ir Orwell savo visuomenes piese labai grieztai suskirstytas i kastas. Ir kas vienai kastai buvo prieinama – zaidimai ir pramogos – kitai kastai buvo nepasiekiama. Huxley atveju zemesnes kastos zmones is vis neturejo galimybes pakeist savo paskirties, kuri buvo apspresta dar pries vaikui gimstant, Orwell atrodo galejo, bet per seniai skaiciau neprisimenu.
-> Minis – kad tas suskirstymas Vakarų pasaulyje kastomis pamažu, bet atsiranda – super-turtingųjų sluoksnis jau atsiskyrė, o socialiai išlaikomas visuomenės dugnas mažai beturi šansų (o labai dažnai ir noro) išlipti viršun.
O ne-Vakarų šalyse tos kastos kaip buvo, taip ir liko, tik biškį palakuotos.
Bet, nesakyk, Grumlinai, internetas prieinamas daugeliui ir gana laisvai. Apie tuos kurie nenori islipt as nekalbu, nes visokiu yra visokiu reikia. Nezinau, ka tu turi omeny sakydamas „vakaru pasaulis“ bet pas mane, akivaizdziai galima keisti savo priklausomybe vienai ar kitai kastai. Is tiesu Amerikoj labai lengva – viskas matuojama pinigais, o ne gimines linijomis 🙂 O jei labai labai labai stengiesi tuos pinigus galima uzdirbt. Prisiminkim visu nekenciama Bila, kuris pradejo kaip paprastas programuotojas ir tapo vienu turtingiausiu zmoniu pasaulyje – tai ivyko vieno zmogaus gyvenimo laikotarpyje 🙂
-> Minis – bazinis internetas išvis turi tapti nemokamas ir prieinamas absoliučiai viesiems, nes kuo toliau, tuo labiau jis integruojasi į mūsų kasdieninį gyvenimą. Kitas dalykas – jo pasalugų komercializacija priklausomai nuo mokėjimo galimybių.
Vakarų pasaulis – grubiai tai Š.Amerika, Europa, Japonija, kur gali vykti vertikalus judėjimas. Kitame pasaulyje jis ganėtinai apsunkintas starto galimybių plius (pvz., Indija ar koks Egiptas) socialinės kilmės, kur tikrai egzistuoja kastos
Kaslink Bilo Geitso – šiaip jis kilęs iš vidutinės klasės viršūnių, tad jam startas prasidėjo ne nuo paties dugno 😉 O tai, kad jis turėjo programisto ir verslininko dovaną iš Dievo – irgi faktas – tokių žmonių tėra vienetai. Nekalbu apie ex-socializmo šalis, kur praturtėjimas vyko nusikalstamu keliu
Grumlinai, sakydamas, kad bazinis internetas turi tapti nemokamas ir visiems prieinamas priestarauji abiems ir Huxley ir Orwell, nes jie butent del visuomenes suskirstymo i kastas zemesnems kastoms neleisdavo naudotis aukstesniosios kastos daiktais ir paslaugomis. Huxley net apraso epizoda, kaip delta vaikai buvo atpratinami nuo knygu, kad jiems net noras toks nekiltu imti i rankas knygas. Taigi tavo pradinis klausimas kuris teisus Huxley ar Orwell negali buti vienareiksmiskai atsakytas, sutikciau su Aurelijum, kad tipo pabandem ir to ir to, bet nemanau, kad is tiesu judam i viena puse.
-> Minis – pala, pal, pala… ar mudu susitar4me, kas slepiasi po sąvoka BAZINIS internetas? Kuo toliau, tuo labiau pasaulis virtualėja ir nori-nenori netgi žemiausios kastos privalės naudotis informacinėmis technologijomis: elektroninė bankininkystė ir elektroniniai mokėjimai, leidžiantys atsisakyti grynųjų pinigų ir taip dar efektyviau kontroliuoti mases; on-line šou pasaulis, nes pyplas turi smagintis; valstybės/oligarchų apdorota informacija apie tai, kas „dedasi“ pasaulyje; įsakymų ir atsakymų perdavimas tarp skirtingų pavaldumo lygių etc.
Be abejo, visa tai prisijungus asmeniniu čipu, įsiūtu po oda nuo gimimo. Nėra čipo – nėra ir tavęs sistemoje, be kurios išgyventi būtų sunku paprastam vartotojui.
Na, Grumlinai, cia ne bazini interneta aprasei, o visuotine matrica ar tinkla (grid), kuriam priklausyti nereiketu jokiu intelektualiniu pastangu. Kol kas internetas reikalauja siek tiek intelekto (nors jau gana mazai) kad galetum kazka jame matyt.
Kiek atsimenu Huxley aprasinejo, kad zmones buvo valdomi chemiskai juos veikiant kazkokiu tai vaistu/narkotiku. Orwell’o be valdymo baime neprisimenu nieko. Bet abiem atvejais visuomenes valdymas buvo daromas instinktu lygyje, ka tu ir aprasai savo bazinio interneto supratime, bet turbut klausimas tame, ar internetas yra toks ar ne. Siaip tavo aprasytas variantas turetu buti labai strukturizuotas ir grieztai valdomas tinklas, tuo tarpu internetas (daugeliu atveju) kol kas toks nera (nors google eina teisingu keliu 🙂 ).
Jei islieka nestrukturizuotas tinklas, bet visi i ji prisijungia, tai nematau didelio skirtumo ar visuomene gyvena betvarkeje gyvai ar virtualiai. Butent tokiame tinkle egzistuojantys zmones gali islikti individuliais ir originaliais, ne visi virstu pavaldziais zombiais. Tam tikra prasme vienas japoniskas anime (Ghost in the shell) butent tai ir bando siek tiek diskutuot.
Taciau esant tavo variantui, kai zmones absoliuciai valdomi – manau jis artimesnis Orwell’o variantui – atskiriems individams gal sunkiau islikt ir tada telieka tiketis mesijo kaip ir filme Matrica.
Taciau nemanau, kad neturint prisijungimo prie tokio tinklo butu sunkiau isgyvent, galvoju, kad beveik atvirksciai – lengviau butu apgaudinet sistema, nes ji taves nematytu. Ir tai sektusi kol butum pakankamai atsargus.
-> Minis – matai, rašydamas „internetas“, aš turiu omenyje būtent WWW – World Wide Web – idėją, t.y. visą pasaulį apimantį tinklą, kuriame žmonės kapanotųsi kaip įkliuvusios musės 😉 Masėms būtų prieinama tik minimali informacija+paslaugos, kas reikštų visuomenės vertikalų išsluoksniavimą. Iš esmės tas kažkiek vyksta – dabartinis informacijos srautas jau pasiekė tą lygį, kad turi labai rinktis, kokią informaciją naudosi; o auganti paslaugų apimtis vėlgi pradedama riboti kiekvieno finansinių galimybių.
Kaslink sistemos apgaudinėjimo – įsivaizduok pasaulį, kuriame nėra grynųjų pinigų, visi atsiskaitymai (pajamos/išlaidos) tik per implantuotą čipą, biometriškai susietą su asmeniu – kažin, kiek galėtum būti nepriklausomas, nes valgyti tai norisi? Nebent užsiimtum kokiu natūriniu ūkiu.
„Kiek atsimenu Huxley aprasinejo, kad zmones buvo valdomi chemiskai juos veikiant kazkokiu tai vaistu/narkotiku. “
E621 🙂
Skaičiau abu – myliu abu 🙂 kiekviena iš šių knygų stipriai praplėtė akiratį ir nežinau, ar bendru požiūriu jie itin vienas kitam prieštarauja, įžvalgos abiejų puikios, ir nors vienu keliu sukome anksčiau, o dabar tarkim kitu, niekada negali nuneigti to, kad istorija dažnai sugrįžta, todėl remiantis dėde Orwelu – reikia ją žinoti 🙂
Nieko neprisimenu… tiesiog man cia gera… man patinka cia gyventi: ir orvelo, ir hakslio sistemose. tiesiog dabar ir cia! tiesiog sudina tema,kuri kuria iliuzija,jog anapus hakslio ir orvelo, yra dar trecias … Gintazaras uzduoda klausima grumlinui…
-> GAVNO – nėrėra trečio pasauliuo. Ir antro nėra. Yra ČIA ir DABAR. Tiesiog klauimas – čia orveliškiau ar haksliškiau?