Kai man kas nors pradeda kalbėti apie Volkswagen, ryškiausia asociacija yra ši nuotrauka, kurioje Adolfas Hitleris, tuometinis Vokietijos kancleris, apžiūrinėja vieną savo mėgstamiausių žaisliukų – „liaudies automobilį“.
1936-02-26 Štutgarte pagamintas pirmasis „vabalas“, turbūt vienintelis (apart jo bazėje gaminto mikroautobusiuko) klasikinis Volkswagen automobilis. 1937 prasidėjo serijinė gamyba, kuri vėliau perkelta į 1938aisiais Volfsburge pradėtą statyti didžiausią Vokietijoje automobilių gamyklą, kuri 1944aisiais buvo sugriauta amerikiečių aviacijos antskrydžių. Šiaip pati gamykla buvo milžiniško masto afera – Vokietijos gyventojai galėjo taupyti pinigus savo svajonių automobiliui, pirkdami specialius ženkliukus ir klijuodami juos į knygeles. Šie pinigai buvo skirti gamyklos statybai, tačiau ji buvo pastatyta 2PK pradžiai, tad gamino ji ne tiek „vabalus“ liaudžiai, kiek Kubelwagenus ir Schwimmwagenus karo reikmėms…
Po karo „vabalų“ gamyba atnaujinta ir šių prigaminta virš 21,5 milijonų.
Aišku, visa tai gal būtų ir normalūs niekai, jei Volkswagen, kaip ir nemažai kitų Vokietijos firmų, karo metu nebūtų naudojusios vergų iš pavergtų Europos šalių darbo. Neapmokamo darbo. Na, nebent apmokamo mirtimi nuo išsekimo. Už kurį po karo ilgai nesiruošė nei atsiprašyti, nei apmokėti. Už kurį Ferdinandas Porše išsisuko nuo Niurnbergo tribunolo, kuris nuteisė myriop vergų jo fabrikams tiekėją Zaukelį (kitas tiekėjas, SS reichsfiureris Himleris išsisuko nuo galimos bausmės nusižudydamas). Analogiškai naudojęs vergų darbą III Reicho darbo ministras Šperas atsėdejo 20 metų, jei ką.
Iki šiol tebeslepiama tiesa apie vergijos mastus, tačiau atkaklus Holokosto aukų darbas davė bent tai, kad iš pradžių ilgai išsisukinėjęs, 1998 metais paduotas į teismą Volkswagen vistik buvo priverstas sudaryti finansinį fondą nors dalinai apmokėti vergų darbą. Bet tik pripažintoms Holokosto aukomis ir, aišku, po karo ilgai ir kantriai laukęs, kad buvę vergai išmirtų.
Ką aš norėjau pasakyti? Gal tiesiog kad kai kada mes nesusimąstome, kas slypi už vieno ar kito simbolio. Kaip kad savo laiku tie durneliai hipiai, kuriems kultinis Volkswagen „vabalas“ buvo taikos simbolis.
No offence, just facts.
Volkswagen – tebegyvas nacizmo palikimas
Kov 23rd, 2011 by grumlinas
Berods:
– Hitleris, atsidėkodamas inž. Porše už VW sukūrimą, jo vardu pavadino grėsmingą savaiegę patranką FERDINAND.
-Vabalus gana ilgą laiką gamino meksikonai ir (gal brazilai, kurui pritaikę spiritą?)
-Vabalas „tiražu „sumušė geležinės Lizos rekordą – Ford Model T.
-čekai mano, jog VW principinė schema, net forma, nukopijuota nuo jų Tatros ar pan.
Nufirfino biškį idėjų, jooo
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Beetle#Influence_of_Tatra
„… tie durneliai hipiai, kuriems Volkswagen “vabalas” buvo taikos simbolis.“
Nebuvau pats tikriausias hipis, todėl gal nekeista, kad pirmą kartą tokį dalyką išgirstu.
Bet ar tikrai nesupainiojote ?
Nes, jeigu turėjote omenyje
taip vadinamą „vištos koją“, tai tas simbolis nieko bendro su Volkswagenu neturėjo. Jį 1958 m. nupaišė kažkoks britų dizaineris Gerald Holtom tuometiniam judėjimui prieš branduolinius ginklus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peace_symbols
http://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_Holtom
Na, bet gal jūs turėjote omenyje tik tai, kad tie automobiliukai vabalai hipių laikais Amerikoje buvo labai mėgstami studentų, šiaip jaunimo. Kaipo savotiškas iššūkis tėveliams, kurie važinėjo didelėmis „padoriomis“ mašinomis. Tada nesiginčiju. Bet įžiūrėti tame nacizmo palaikymą- kažkaip …
Buržujai tada Paryžiuj ir Niujorke gėrė vodką „Stolichnaya“, jų panelės dabinosi aulinukais tipo „kazačiok“ – ir ką, gal juos už tai vadint reikia stalinizmo garbintojais?
Ne, turėjau omenyje ne pačią pacifistų emblemą, kuri yra jūrinio kodo Nuclear Dissarmament vizualizacija, bet tai, kad „vabalas“ ir „mikrobusas“buvo kultiniai hipių awto
O tai, kad tai buvo iššūkis tėvams – ok, tik kad niekas nenorėjo mprisiminti „vabalo“ krikštatėvio…
Naciai, beje, važinėjo ir Citrinomis 🙂
http://4.bp.blogspot.com/_bp8hZpnWcxc/SwKPtvypb4I/AAAAAAAAC3M/8dlDZHvQdHM/s1600/citrLuftwaffestaffelWL-382981_Baydeww2.jpg
( nuotraukoje- Citroen 11 CV )
Naciai važinėjo viskuo, kas tik juda, surinkę iš visos Europos. Šiaip egzistuoja mitas apie pilnai motorizuotą Vermachtą, kai tuo tarpu pagrindinė masė kareivių žygiavo pėsčiomis, o pervežimas vyko arkliais.
Jei pasižiūrėti foto/kinochronikas – ten ir Renault, ir Citroen sunkvežimiai masiškai naudojami, pas mane patį ne viena fotkė ta tema įdėta.
Tik esmė, kad šaknys ne nacistinės. Nors šiaip Luisas Reno labai katyviai bendardarbiavio su naciais, už ką po karo buvo teisiamas ir kalėjime paslaptingai pasikorė. Sąžinė užgraužė arba perdaug žinojo apie tuometinių prancūzų politikų „kovą“ su naciais 😉
Garbės legiono ordino turėtojas beigi višistas Louisas.
„In 1956, Time Magazine described Renault as „rich, powerful and famous, cantankerous, brilliant, often brutal, the little Napoleon of an automaking empire“ — „vulgar, loud, domineering, impatient, he was a terror to associates, a friend to practically none,“ adding that to the French working man, Renault became „the ogre of Billancourt.““
Renault ten ir po jo gerų veikėjų buvo.
P.S. iš citrinų man labiausiai patinka ne „lydeka“ o BX’as. Visiškai nelogiškas automobilis, bet kaifovas.
Luisas Reno buvo ganėtinai totalitarių pažiūrų, tad jo gamyklos be problemų gamino naują ir remontavo pamuštą techniką Aloyzičiui. Tuo tarpu Citroen buvo sabotažininkų lizdas 😉
Iš Reno vienas pliusas – savo laiku jis išvijo pas jį iš bankrutuojančio Vuazeno atėjusį ir perdaug radikalias idėjas pristačiųsį Andre Lefebvrą, kuris tada nuėjo pas Citroen ir taip atsirado Traction Avant. Reno atsiliko bene 20 metų…
Kaslink BXo – radęs geros būklės BX universalą jamčiau – tik super-pozityvūs prisminimai. Šiaip jis buvo pirmas toks šokiruojančiai kampuotas po Citroen aptakių aerodinaminių šedevrų. Nors jo aerodinamika buvo netgi geresnė 😀
Nors, pripažinkim, lydeka yra kažkas transcendentalaus…
DSas turbūt vienintelis pasaulyje auto su tiek inovacijų vienu metu. Revoliucinis, vienžo. Kiti modeliai jau buvo daugiau evoliuciniai.
Nepaisant visko reikia kažkaip atskirti politiką, koncerną ir patį fizinį daiktą – automobilį. Kaip, kalba, iš esmės nereprezentuoja santvarkos (nesuprantu estų kurie tyčia, net esant svarbiam reikalui, nekalba rusiškai, nors puikiai moka), taip ir automobilis išauga visas ideologijas.
Vabalas buvo patikimas ir išties super pigus (nes juk gaudavai daugiau mažiau mašiną, o ne kokį motorolerį su būda) – būtent dėl šių savybių jis ir tapo toks populiarus. Su hipiais manau viskas lengvai paaiškinama – nesu atlikęs išsamios analizės, tačiau vabalas JAV buvo 3 (!) kartus pigesnis nei artimiausi amerikietiški konkurentai – jei kas nors būtų pasiūlęs panašų tik dar pigesnį automobilį hipiai manau būtų pasirinkę jį. Su vabalu busiuku situacija analogiška.
Žiūrint per ideologijos prizmę, mums lietuviams, nuo sovietinių mašinų irgi turėtų būti bloga, bet pasakykit kas nejaučiat nostalgijos kokiems GAZ-21, ZAZ 965, Pobieda ar Žiguliams 🙂
„VW“ koncernui dėl tokios istorijos tikrai nesaldu, bet pats „vabalas“ čia ne prie ko – jis juk „tik“ (ir „net“) automobilis 🙂
Matai, jei po karo firma būtų pakeitusi vardą ir logotipą į kokį nors neutralesnį, viskas būtų čiki. Bet tai, jog VW įsisprendęs laikėsi, laikosi ir laikysis Adolfo Aloyzičiaus sukurtos „Liaudies Vagono“ koncepcijos su visa atributika – MAN ASMENIŠKAI yra elementarus nacizmo gyvavimo VW vadų galvose įrodymas.
O ir jų pozicija vergų darbo apmokėjimo klausimu tai tik dar kartą įrodo.
O mašiniukas? Fainas mašiniukas, kultinis, jis ne prie ko, tiesiog man jis simbolizuoja Aloyzičių su jo svajone apie tūkstantmetį reichą ir tiek.
Sutinku, vardą ar logą pakeisti tai tikrai galėjo, po karo gi galėjo bilekaip pavadinti. Bet matyt mielas buvo tas ženklas/pavadinimas.
Va-va. Nes mašiniukus jie gamina tikrai neblogus, čia nesiginčiju 🙂
VW šmonių grupę, šiaip jau, saugo atskiras įstatymas, be jo jau seniai būtų nupirkę kokie bedieviškus pinigų kiekius turintys investiciniai fondai.
Nacionalinė vertybė – III Reicho palikimas 😉
Aišku, jei ne nesutvarkyta nacistinė praeitis – VW yra tai, kuo Vokietija gali didžiuotis
Naciai naciais, bet įstatymas priimtas berods kai VW per kaminą pats buvo pasiruošęs lėkt. Golfas išgelbėjo, nauja klasė mašinų atsirado. Ten ne juokas – visas regionas tik iš to ir uždirbantis jei ekonomiškai sprogtų, būtų gerokai baisiau nei po I pas. karo. Stabilizavimui tas įstatymas, nes vokiečių visuomenė mažuma buvo beėsisiūbuojanti. JAV su auto pramone daro tą pat.
Šiaip golfas yra ne VW kūrinys – viskas, kas varoma priekyje, gauta iš prijungiamo Auto Union, kuris ir išdirbo modelius Audi 100 ir VW Passat, nes VW tuomet buvo technologiškai labai atsilikusi įmonė. Analogiškai nutiko su Citroen ir Peugeot, kur perdaug inovatyvus Citroen bankrutavo ir buvo prijungtas prie atsilkusio bet gerai komercinio Peugeot.
kalba tie estai rusiškai, kalba…;) tik tiek, kad jaunesni tikrai nemoka, o daugelis vyresnių primiršę. bet pasakius vieną frazę estiškai (kad tik truputį suprantu, gal vistik moka rusiškai ar angliškai), persijungia be jokių didesnių problemų. per metus laiko nesutikau nė vieno(s), kuris(s) piktybiškai nekalbėtų;) tiesa, mano vyrui pastoviai tokių pasitaiko, tai gal vis tik nuo paties kiek priklauso..:)
Tai jooo… su vienu gana jaunu estų karininku tas pats – šneka tik angliškai, kol po kelių čierkelių nepašnekini rusiškai – psio, Russian ON 😉
Gerbiamieji, įsivažiuoja diskusija, tačiau aš norėčiau reabilituoti Ferdinand’ą Porsche, kuris iš tikrųjų yra genialus inžinierius( autoritetingai pripažintas XXa. iškiliausiu automobilių konstruktoriumi). Aš JĮ labai gerbiu! Beje, žmogus nors ir ne
Nurenberg’e , bet atsėdėjo jam prancūzų teismo paskirtą „sroką“. O kas link visokių politinių ir kriminalinių veikėjų- tai dėl savo tikslų jie panaudos bet kokias technikos priemones(pav. Rugsėjo 11 atvejis: lėktuvai, popieriaus peiliukai).
Atskyrus inžinierių-konstruktorių Porše nuo nacistinio fabrikanto Porše – viskas būtų čiki. Kaip ir atskyrus inžinierių-architektą Špeerą nuo nacistinio darbo ministro Špeero. Tik va nacistas Špeeras buvo nuteistas ir atsėdėjo 20 metų, o nacistas Porše atbuvo 20 mėnesių arešte ir buvo paleistas.
Anyway – situacija čia kaip su norvegų
dramaturgurašytoju Knutu Hmasunu, kuris raše puikiasdramasknygas ir tuo pat metu rėmė nacius.Aš nors ir esu didelis priešas visokių tokių režimų kaip Hitlerio, Ferdinandą irgi kažkaip pateisinu.
Niekas iš mūsų aišku nežino kas dėjosi jo galvoje, bet, mano (visiškai subjektyviu) manymu žmogus buvo tiesiog Inžinierius (iš didžiosios raidės) ir tiesiog likimas taip jam sudėjo jog savo talentą teko realizuoti šalia Adolfo…
Sudėtinga vertinti to nacių techninio palikimo moralumą – juk visa (laisvę deklaruojančios) JAV kosmonautika pastatyta ant von Brauno…
Vėlgi tas pats – dvigubi standartai…
Iš kitos pusės – tuomet pasaulis buvo radikaliai kitoks – paprastesnis ir griežtesnis: neši naudą – dešinėn, dirbti; nenaudingas – kairėn, kameron
Hamsunas – dramaturgas?
Tfu, blemba, niekad nereikia viena ranka rašyti, o kita kalbėti telefonu 😀 Sorry, taisau 🙂
Bliamba, ir pas Tatą nėr pakajaus nuo visokių „nacių“… Žmonės, kas su jumis darosi? Pavasaris? Pilnatis?…
Ką padarysi, kad man seniai kirbėjo mintis apie Aloyzičiaus svajonę „kiekvienam fokiečių darbinykui po aftamabiliuką“ parašyti 😉 Nes litovco kultinė automarkė yra pakankamai negatyvi istoriškai.
O kaslink nacių – nemėgstu aš jų. Už aibę dalykų, bet čia ilga kalba. Bet lygiai taip pat nemėgstu subingalvių antifašistų™, kiekviename Perkūnkryžyje matančių nacizmo propagandą.
Lietuviai perka audinę, o svajoja apie bimbalą. VW Passat, kaip sandėliukas ant ratų jau nebemadoj. GTI golfiux jau irgi actojus, Daba visi bachūriukai nori WRX subarchego, katras nuo bajevyko per du žingsnius. Medžiai tokiam einant pro šalį meldžiasi kolektyviai
Ale vistiek tą golfawdzinę vagia litovcas išsijuosęs. Bo dalių reikia.
Esu kažkur rašęs: lietuvis svajoja apie mersiuką, apžiūrinėja audi skelbimus, o parsivaro folksvageną…
Et, nevažinėji autobusais – pasėdėtum stotelei, pastebėtum kibirų srautą – iškart viskas aišku taptų.
Nujooo, ale kad iš mano užnerinės šiknaskylės tik 54 mikriukas iki tikslo be persėdimo veža, pakeliui pusę Kauno parodydamas…
Manau, temos pavadinimas nėra teisingas. Technikos progresą nebūtina gretint su tuo metu buvusiom santvarkom atitinkamose šalyse. Nes tie automobiliai vienaip ar kitaip visvien būtų buvę sukurti ir ne Hitleriui valdžią paėmus.
Matomai, įrašo neperskaitei iki galo. Nes VW, karo metu uždarbiavęs iš vergų darbo, 50 metų po to kiaulišku snukiu išsisukinėjo nuo savo kaltės pripažinimo ir skriaudos kompensavimo. Ir jei kažką padarė – tai ne savo noru, o bijodamas teismo proceso. Todėl MAN ASMENIŠKAI jis nėra bent jau priimtinai padori firma
Vyko karas, darbingi vyrai gulėjo apkasuose-kas beliko? Ne tik VW, bet ir Siemens AG , Robert Bosch AG etc. naudojo įkalintųjų jėgą. Bet buvo ir tokių kaip Oskar Schindler…
Matai, kai tie žmonės pasamdomi ir jiems už darbą mokama – viskas čiki. O kai tai sugaudyti okupuotose šalyse tų šalių gyventojai ar konclagerių kaliniai, dirbantys be jokio atlygio – labai neordnungas gaunasi…
Vienžo – aš skiriu inžinierius nuo nacistų. Tiesiog įrašas gal greičiau apie pokarinį VW, kuris kiaulės snukiu išsisukinėjo nuo atsakomybės
Lengviausia viska suversti laikotarpiui, aplinkybems ir pan. Taip galima viska pateisinti ir nacizma, vergove ar rasizma.
Aplinka kalta? Jooo, jooo… 😉
Jeiguka, tai ten buvo atsakymas Voldemarui.
Paties pozicijai pritariu.
Taip, buvo Porše, bet buvo ir Šindleris, kuriam aplinka nepamaišė išlikti žmogumi
Apie pervadinimą kažką girdėjau kaip iš HORCH pasidarė AUDI, nors tai pats žodis.
Tai niekis, vyresni, kuriems ką nors sako Klodo Leliušo vardas – nueikit pas kolegą Paulių į „6.9 Paryžiuje“, ten fantastiškas rolikas 10 min kaifo 🙂
Su Horch-AutoUnion-Audi-NSU tai ten cirkų cirkai su atsidalinimais ir susijungimais
http://en.wikipedia.org/wiki/Audi
http://en.wikipedia.org/wiki/Auto_Union
http://en.wikipedia.org/wiki/Horch
http://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Motorenwerke
Žinau, kodėl vardą pasiliko. Todėl kad ir dabar, kalbant su vokiečiais, galima išgirsti kapitaliai nuo oficialios besiskiriančią nuomonę.
Įvardinti negalima – įrodymų neturiu 🙂
Nors – protingas ir taip supras, o durnam nė nereikia 😀
Giliai kapstai 😉
Jokio gilumo. Šiaip – juk daiktas naudojamas, kol naudingas 😉
Jei tas dalykas būtų nereikalingas – seniai būtų istorijos šiukšlyne 😉 Mažu dar kada susvigadys 😉
Amerikėj – didvyris kaubojus, šaudantis indėnus; Rusijoj – Stalinas, darantis tvarką; Vokietijoj – Aloyzovičius, paskutinis tautos suvienytojas…
O gal ir ne. Gal tik šiaip – nereikšmingos, atsitiktinės detalės…
Manau, tiesos yra – tik nereikėtų pamiršti Mustafos Kemalio Atatiurko Turkijoj (ir švilpiančių Özilui Turkijos rinktinės fanų)…
Juokinga, kad ne visi suprato sarkazmą 🙂
Tik keista, kad neatsirado rėkiančių:
– Daugiau nevažinėsim autobahnais! Tarkime ne šlykščiam asfaltiniam III Reicho pamilklui!
– Daugiau nebežiūrėsim į žvaigždes! Danguje gi yra 88 žvaigždynai!
Sarkazmo kažkiek buvo – technikos kūrinys nėra kaltas dėl jo kūrėjo politinių pažiūrų. kaip kad nėra kaptalistinės matematikos ar socialistinės santechnikos. Čia tik tauškalamoksliai tipo filosofija tėra pririšti prie tam tikrų pažiūrų.
Bet esmė buvo kitur – jei firmos vadovai išsisukinėja nuo atsakomybės už kažkadaise kitų jos vadovų padarytus nusikaltimus – reiškia, jie gina tuos nusikaltimus. O jei galų gale pradeda kompensuoti skriaudas pagal tam tikrą nacionalinį principą – tai išvis yra mėšlas.